Tuesday, August 10, 2021

کتاب «لیبرالیسم» نوشته لودویک فون میزس

 کتاب «لیبرالیسم» نوشته لودویک فون میزس از عرصه‌های مختلفی سخن می‌گوید. فون میزس در کتاب حاضر که مختصر و کم حجم هست و از عرصه‌های سیاسی و اجتماعی تا اقتصادی سخن می‌گوید. کتاب از دیدگاه و چارچوب یک جهان مطلوب و آرمانی متفکری لیبرال بیان می‌شود که پیش‌بینی از آینده لیبرالیسم را ارائه داده است. فون میزس در قسمت ابتدایی کتاب با عنوان درآمد از لیبرالیسم و رفاه مادی و عقل باوری و همچنین از هدف لیبرالیسم، لیبرالیسم و کاپیتالیسم و ریشه‌های روانی حرف می‌زند. در بخش اول کتاب هم بحث و بیان‌هایی از مالکیت، آزادی، صلح، برابری، نابرابری شرایط درآمد و دارایی، مالکیت خصوصی و اخلاق، حکومت و دولت، دموکراسی، نقد نظریۀ زور، برهان فاشیسم، حدود فعالیت دولت، رواداری و حکومت و رفتار ضداجتماعی پرداخته است. در بخش دوم کتاب به سازماندهی اقتصاد، مالکیت خصوصی و منتقدان آن، مالکیت خصوصی و دولت، اجراناپذیری سوسیالیسم، مداخله‌گری، کاپیتالیسم، کارتل‌ها و انحصارگری‌ها و لیبرالیسم و بوروکراتیک‌سازی می‌پردازد. کتاب لیبرالیسم در بخش سوم درباره مرزهای حکومت، حق تعیین سرنوشت، مبانی سیاسی صلح، ناسیونالیسم، امپریالیسم، سیاست استعماری، تجارت آزاد، آزادی جابجایی و روسیه سخن می‌گوید.

دکترین‌ پرستی لیبرال‌ها، احزاب سیاسی، بحران نظام پارلمانی و ایده پارلمان رسته‌ای ـ صنفی یا اقتصادی، احزاب منافع ویژه و لیبرالیسم، تبلیغات حزبی و دستگاه حزبی عناوینی بخش چهارم هستند که به بحث گذاشته شده‌اند. در قسمت پایانی و پنجم کتاب «لیبرالیسم» هم به آینده لیبرالیسم می‌پردازد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «"لیبرال" در ایالات متحده آمریکا امروز به معنای مجموعه‌ای از ایده‌ها و انگاره‌های سیاسی است که از هر لحاظ مخالف همۀ آن چیزی است که لیبرالیسم برای نسل‌های پیشین معنا می‌داد. لیبرال‌های خود خواندۀ آمریکایی قدرتی همه جانبه را برای دولت خواستارند، دشمن محض شرکتداری آزادند و حامی برنامه‌ریزی فراگیر دولتی‌اند که نام دیگرش «سوسیالیسم» است. این "لیبرال‌ها" بسیار اصرار دارند تأکید کنند که از سیاست‌های دیکتاتور روسیه نه به دلیل ماهیت سوسیالیستی یا کمونیستی‌اش، بلکه صرفا به دلیل گرایش‌های امپریالیستی آن ناخرسندند هر تدبیری که بخواهد بخشی از دارایی اشخاص متمول‌تر از حد میانگین را مصادره کند یا بخواهد حقوق مالکان دارایی را محدود کند، لیبرال و مترقی پنداشته می‌شود. عملا قوۀ اختیار نامحدودی به ادارات دولتی واگذار شده است که تصمیماتشان از بازنگری قضایی معاف  است. معدود شهروندان نیک‌اندیشی که جرئت می‌کنند این گرایش به سوی استبداد اداری را نقد کنند، با انگ‌هایی چون افراط‌گرا، مرتجع، سلطنت‌طلب اقتصادی و فاشیست روبرو می‌شوند حتی از این سخن گفته می‌شود که یک کشور آزاد نباید فعالیت‌های این دست "دشمنان عمومی" را تحمل کند.»

کتاب «لیبرالیسم» را «مهدی تدینی» به فارسی ترجمه کرده و در آن یادداشتی هم برای درک بهتر خوانندگان اضافه کرده است. نشر ثالث نیز کتاب را برای علاقه‌مندان چاپ و منتشر کرده است. بهتر است بدانید: تدینی کتاب را از زبان آلمانی به فارسی برگردانده و ترجمه فارسی آن را با ترجمۀ انگلیسی که شخص فون میزس بر آن نظارت داشته است مطابقت داده است.

دوستداران و علاقه‌مندان تاریخ و علوم‌سیاسی اگر تمایل به مطالعه کتاب «لیبرالیسم» دارید؛ می‌توانید کتاب «لیبرالیسم» را با تخفیف از سایت bennubook خریداری و مطالعه فرمایید.

No comments:

Post a Comment

چرخ، تجربه‌ی شیرین چرخیدن و‌ خرید بین فروشگاه‌های لباس

  هر روز به تعداد  فروشگاه‌های مد و لباس  اضافه می‌شود و پیدا کردن و شناخت تک‌تک این  بسترهای فروش چه در فضای فیزیکیِ پاساژ‌ها چه شبکه‌های آ...